This blog is published chronologically. Go straight to the most recent post.

In 2 dagen naar Pursat

200 km op het zadel

Gisterenmorgen fietsten we de hoofdstad weer uit rond 7 uur lokale tijd. Toen lagen jullie allemaal nog lekker te slapen, daar het hier 6 uur later is dan in Belgie.
Langs weg 5 is het heel wat leuker fietsen dan weg 4, al kregen we gisteren weer af te rekenen met stevige kopwind. Toch ging het wat vlotter, en dat mag ook wel, want we hadden 100 kms voor de boeg.
Kampong Chhang heeft op zich niet veel te bieden, behalve dan het drijvende dorp langs het noordelijke uiteinde. Een mevrouwtje spreekt ons direct aan voor een rondvaart, wat we dan ook doen. Een uur lang varen we langs paalwoningen en drijvende huisjes op de Tonle Sap rivier. Alles is aanwezig in dit op het water drijvende dorp. De winkelboot komt voorbij de deur, de varkens doen zich tegoed aan voorbijdrijvende waterplanten, de kippen zitten op stop net boven de waterlijn . . . Dit is echt een speciale ervaring ! Zo ook het in- en uitstappen op het wiebelende bootje !!
We logeerden in het Sokha guesthouse, in een rustig straatje, en aten een sober maal ergens aan het centrale rond punt. Veel rijst en een magere kippenpoot, het beste wat de stad te bieden heeft.

Vandaag maalden we evenveel kms af om in de namiddag Pursat te bereiken. We zagen weer veel rijstvelden en veel wegstalletjes met o.a. bamboescheuten, stookhoutstapeltjes, verschillende soorten fruit enz. We kochten lekkere watermeloen en papaya.
De temperatuur liep vandaag tot 40 graden op in de zon. We hebben wat afgezweet.
Het Than Sour hotel is een heel goede keuze om hier te overnachten. Een heel grote kamer met bed in fijn houtsnijwerk, ligbad, airco; dit alles voor 13 dollar, prima !
We verkennen het stadje, met leuke markt, en zoeken een goed adresje voor het avondmaal. Lam Siv Eng aan de hoofdweg maakt lekkere Khmer-schotels voor een prikje. We bestellen noedels met rundsvlees, een rijst-groentenschotel en French Fries a la Cambodje. Nog een paar Angkor-biertjes om alles door te spoelen en als toemaatje krijgen we banaantjes van het huis. Meer dan voldaan keren we naar ons hotelletje terug. Het is 20 uur, tijd voor de bedstee.

Geplaatst door Brunosan 18:31 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (1)

Goed doorgefietst naar Battambang

Gisteren ging het weer lekker vlotjes, dat fietsen.
We zijn nog maar pas vertrokken en we passeren al een trouwfeest. Om 7 uur 's morgens arriveren de eerste gasten al en knalt oorverdovende muziek door de luidsprekers. De feesttent wordt gewoon op straat gezet.
Mooie en iets minder mooie landschappen wisselen elkaar af. Er is echt veel bedrijvigheid op het land. De rijst wordt - machinaal - gedorst en reeds geoogste velden omgeploegd en heraangeplant. Als we onze dorst willen lessen aan een kraampje - 1 van de duizenden langs de weg - krijgen we ijsgekoelde cola uit een zakje; grappig maar verfrissend !
We zijn reeds voor de middag in Moung Russei en besluiten om de volgende etappe erbij te nemen. Weer 105 km !
We komen in Battambang, een proper provinciestadje in het westen. We rusten uit op het dakterras van Royal Hotel en genieten van een mooie zonsondergang. Het is 18:00u en het is reeds pikkedonker.

Vandaag staat er enkel een korte rit op het programma. Een ommetje van 25 km brengt ons via leuke landwegjes tot de Wat Ek Phnom, een vervallen tempel uit de 11de eeuw. Onderweg zien we enkele familiebedrijfjes die loempiavellen maken en in de zon te drogen zetten.
We zien ook weer een trouwpartij. We hebben geluk en maken de fotoshoot van het bruidspaar mee.
In de namiddag doen we het rustig aan, nog een wandeling langs de markt en chillen op een terrasje.

Geplaatst door Brunosan 13:26 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (2)

Fietsen langs landelijke wegen

Amai, 't was maar 26 graden toen we opstonden en op de middag kwam het kwik slechts met moeite aan 30 graden; frisjes voor de tijd van het jaar, niet ?
We fietsen naar de Phnom Sampeu, een tempelberg die - volgens een oude legende - in 2 is gebeten door een reuzenkrokodil. We beklimmen de heuvel niet, maar fietsen verder langs een heel mooie landelijke weg vol kokospalmen en bananenbomen tot het Kamping Poy meer, een door de rode khmer kunstmatig aangelegde watervlakte, ook wel de "Killing Dam" genoemd, daar hier 10.000 dwangarbeiders omgebracht werden. Door het mooie uitzicht over het water en de omliggende heuvels vergeet je bijna deze genocide.
Deze trip was toch weer goed voor een dikke 60 km.
Morgen vroeg uit de veren, want om 6:30 moeten we aan de boot naar Siem Reap zijn.

De voet (dat was even geleden): dat komt in orde, de enkel soms nog wat gezwollen.

Lisa'tje: Hoe is het met de tandjes ? Staat haar schoentje al klaar ?

De poesjes: dikke knuffels van ons beiden (en ook aan alle thuisblijvers, natuurlijk)

Aan Andre en Christine: Jullie vertrekken ook bijna, zeker ? Alvast een goede reis.

Geplaatst door Brunosan 13:29 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (1)

Fijne boottocht en prachtige kennismaking met Angkor

Zondag:

Om 7 uur de boot op voor een lange trip naar Siem Riep.
Het is heel mooi varen over de rivier en het Tonle Sap meer, al is 8 uur echt wel lang.
We zien veel activiteit in de dorpjes langs de kant en de drijvende dorpen zijn een atractie op zich.
Soms baant onze boot zich een weg tussen de mangrove en moeten we wegduiken voor de takken.
Af en toe stappen mensen op en af of worden goederen geleverd. Onze boot is bus en vrachtwagen tegelijkertijd !!
Een paar keer moet er ook aan de schroef geprutst worden als er weer eens waterplanten tussen gedraaid zijn.
Het laatste stuk op het meer is saai en we zijn blij als het eindpunt in zicht komt.
Vanaf de gloednieuwe aanlegstijger is het nog zo'n 15 km fietsen naar Siem Reap.
Via het internet vonden we reeds een geschikt logement, het "Babel" guesthouse, weerom een aanrader.

Maandag:

We maken een eerste tocht naar Angkor. Deze verzameling tempelcomplexen is echt de moeite.
Het grote circuit van 40 km voert ons langs een aantal kleine en grotere tempels, elk met hun eigen charmes.
De Banteay Kdei, Prasat Neak Pean en Preah Khan zijn - met hun vlot bekkende namen - zeer mooi. en dan moeten we de volgende dagen de mooiste tempels nog bezoeken. Dat belooft !
Rond de middag, aan de Preah Khan, schuilen we even voor een verkoelende regenbui.
Op de terugweg passeren we nog even langs de overdekte markt en dan is het tijd voor een verkwikkende douche.

Dit mochten we niet vergeten zeggen aan Cedric: Happy Birthday to you !!!!

Geplaatst door Brunosan 16:52 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (1)

Angkor

Tempels, tempels en nog meer tempels

Dinsdag:

We hangen de toerist uit vandaag, al zijn we wel extra vroeg uit de veren. Om 4:40u loopt de wekker af, want we gaan naar de zonsopgang kijken aan de Angkor Wat.
We vinden dat het tijd wordt om eens met een tuk-tuk - hier zegt men moto-remorque - rond te ritsen, zoals bijna iedereen hier.
Dat de zonsopgang populair is merken we snel. Een hele processie van tuk-tuks, taxi's en bussen trekken naar Angkor. Met z'n 1000 staan we naar de horizon te staren om dan op het juiste moment het silhouet van de Angkor Wat te vereeuwigen.
Een uurtje later vinden we onze tuk-tuk-driver terug en gaat het verder naar Banteay Srei, een kleine, maar heel mooie tempel. Nog 10 km verder wandelen we tot een idylisch watervalletje en op de terugweg bezoeken we het kleine landmijn-museum.

Woensdag:

Weer de fiets op voor het kleine circuit. We besoeken Angkor Wat uitgebreid. Dit is het grootste religieuse bouwwerk ter wereld en dat hebben we geweten. Meer dan 3 uur dolen we rond in dit immense bouwwerk en het verveelt ons geen seconde.
Daarna bezoeken we nog de Bayon met z'n 200 reuzengezichten en de Ta Prohm, waar de film "Tomb Raider" grotendeels is opgenomen.
We ronden de dag af met een 2de bezoekje aan "The Red Piano", een zeer leuke resto-pub met een Belgische chef-kok.

idyllisch watervalletje

1 van de Koninklijke baden van Angkor Wat

Deze Apsara-danseressen hun borstjes zijn blijkbaar populair !!

Tuk-tuks, het meest gebruikte vervoersmiddel naar Angkor

Geplaatst door Brunosan 21:08 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (0)

Het einde is nabij. Jammer !

Donderdag:

Na enkele fijne dagen ronddolen door het prachtige Angkor zit onze reis er zo goed als op.
Deze ochtend slenteren we wat rond op de overdekte markt en kopen een paar soeveniertjes. We gaan ook op zoek naar verpakkingsmateriaal voor de fietsen, want daar wordt niet voor gezorgd. Dit is geen simpele opdracht want alles wordt hier direct meegenomen door de armere bevolking, die voor hun verzamelwoede met "peanuts" worden vergoed. We hebben tijdens onze reis dikwijls mensen gezien met zakken vol plastiek flesjes, blikjes, papier enz . . .
Ondertussen zijn we verhuisd naar ons laatste hotel, Casa Angkor, dat door Vlieg en Fiets voor ons reeds geboekt was. Het is een mooi hotel met zwembad, maar minder charmant en gemoedelijk dan het Babel guesthouse. Het is hier ook drukker, dichter in het centrum van het stadje.
Deze avond eten we in de Temple Club, waar iedere avond ook een showtje wordt opgevoerd, o.a. met traditionele Khmer-dans en Apsara danseressen. Deze oude dansvormen waren bijna volledig verloren gegaan tijdens het bewind van de Rode Khmer, die bijna iedereen met culturele kennis ombrachten, maar met nog enkele overblijvenden en grondige studies van de reliefs in de tempels worden deze dansen nu weer aangeleerd.

Vrijdag:

Het personeel helpt ons nog wat zoeken naar verpakkingsmateriaal en de rest van de dag hebben we vrijaf. In de namiddag pakken we de fietsen in en koelen een beetje af in het zwembad.
Deze avond sluiten we feestelijk af in de Red Piano met een goed flesje wijn.

Goodbye Cambodia

avondmarkt

Apsara danseres

Geplaatst door Brunosan 12:12 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (0)